strefy mózgu opisujące jego funkcje takie jak czucie czy myślenie

Spokój vs. działanie czyli pojedynek układu przywspółczulnego z współczulnym.

Działanie naszego ciała można podzielić w rożny sposób. Chciałbym przedstawić część układu nerwowego, który ma kolosalny wpływ na nasze funkcjonowanie, trawienie czy odpoczynek, a przez to na zdrowie.

Chodzi mi o taką niezależną od naszej woli część zwaną autonomiczną (AUN).

To dzięki właściwej pracy AUN zasypiamy, budzimy się, trawimy, odpoczywamy czy radzimy sobie ze stresem.

Upraszczając ten podział możemy odnieść to do gazu i hamulca w samochodzie🚗;

współczulny to gaz i on nas nakręca do działania, pozwala nam szybciej myśleć, poruszać i działać.

przywspółczulny to hamulec czyli ten dzięki którego się wyciszamy, odpoczywamy, trawimy czy rozmnażamy się.

Balans 🎭 tych dwóch części ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia.

Dzięki harmonii w naszym ciele wszystko działa dobrze. Gdy mamy coś rozregulowane to wcześniej czy późnej nasze ciało o tym będzie informować.

Plusem jest to, że w większości przypadków sami możemy na to wpłynąć, a terapia osteopatyczna może to zapoczątkować lub przyspieszyć.

Przykładem niech będzie jazda samochodem i cały czas na wysokich obrotach.

Poza dużym spalaniem paliwa mogą pojawić się też problemy z innymi podzespołami.

W przełożeniu na nasze ciało będzie podobnie; będziemy zużywać dużo energii na nieefektywne działanie. Nasze ciało będzie się szybciej męczyło już na poziomie komórkowym. Przez to, zależnie od czasu trwania, nasilenia oraz tego jak sobie radzimy z danym bodźcem zależeć będzie nasze samopoczucie i kondycja organizmu.

Przechodząc do konkretów to głównymi reprezentantami poszczególnych układów są;

✅️ cześć przywspółczulna czyli pień mózgu z nerwami czaszkowymi III, VII, IX, X oraz sploty miedniczne.

A objawami z tej części mogą być bóle głowy, zapalenia ucha, ostre bóle przedsercowe, tachykardia, wiele objawów z rejonu żołądka oraz procesów trawiennych. Do tego obszar głowy, rejon wzrokowy oraz krtaniowy.

✅ cześć współczulna znajduje się w istocie szarej mózgu i rdzenia kręgowego oraz na wysokości odcinka piersiowego kręgosłupa po obu stronach rdzenia kręgowego. Początkiem jest zwój gwiaździsty (przejście szyjno- piersiowe),a koniec w okolicy przejścia piersiowo- lędźwiowego oraz zwoje miedniczne.

Objawy mogą lokalizować się w całym ciele, ponieważ unerwienie współczulne zajmuje większość rejonu naszego ciała.

Wymieniając kilka będzie to rejon sercowy objawiający się arytmią, bólami czy uczuciem ucisku. Krążeniowy i tutaj często nadciśnienie czy nadmierna potliwość oraz niedokrwienne bóle głowy.

Poza tym gorsze widzenie, problemy trawienne czy gorsze oddychanie.

U dzieci z tym układem może się wziąć moczenie nocne.

Oba układy wzajemnie na siebie oddziałują 🎭 i mówi się, że są antagonistami (przeciwstawią się) i utrzymują homeostazę organizmu 🎻.

Co sugeruje brak równowagi w w/w układach?

– czujemy się przemęczeni,

– trudno nam się wyluzować,

– mam ciągle podwyższone napięcie mięśniowe lub uczucie sztywności ciała

– mamy problemy trawienne (wzdęcia, zgaga, refluks),

– czujemy, że ruchomość naszej klatki piersiowej jest ograniczona, a oddech niepełny,

– mamy problem z zasypianiem.

Oczywiście te symptomy mogą być świadkiem innej rzeczy ale przy tego typu dysfunkcji, także mogą się pojawić niektóre z nich lub wszystkie.

Równoważenie AUN (kilka przykładów);

Część przywspółczulna:

– medytacja, joga,

– aktywność fizyczna,

– równoważenie stresu,

– dostateczna ilość snu i regeneracji.

Część współczulna;

– właściwa ruchomość kręgosłupa,

– zrównoważona dieta (woda, cukier, alkohol, równowaga kwasowo- zasadowa),

– dobra kondycja wątroby (leki, oczyszczanie)

– ćwiczenia oddechowe

Jak widać, podałem tylko kilka przykładów w podziałem, aczkolwiek to się przenika tak jak budowa naszego ciała. Nie da się wyizolować działania tylko w jednym miejscu, tak jak się nie da leczyć tylko jednego rejonu, nie wpływając na inne.

Co jako terapeuta mogę zrobić w takim przypadku

W swoim gabinecie często spotykam tego typu problem i tutaj różnica wynika z nasilenia, czasu trwania oraz oczekiwań pacjenta.

Manualnie można zrobić wiele.

Od wpływu na nerwy czaszkowe (neuromobilizacje, praca kranialna, uwolnienie przejść nerwów), przez lepsze krążenie płynów w ciele (poprzez pracę na ciśnieniach w jamach ciała, równoważenie przepon) po uwolnienie nadmiernie przestymulowanych rejonów.

Wiele zależy od pacjenta i jego zaangażowania w proces terapeutyczny.