Kompetencje miękkie w gabinecie fizjoterapeuty.
Kompetencje miękkie
Ten rodzaj kompetencji jest subiektywny, czyli nie są one potwierdzone żadnym certyfikatem, ale przekładają się na relacje z pacjentem i często na skuteczność terapii.
To kompetencje miękkie pozwalają nam skutecznie komunikować się w pacjentem, zrozumiale tłumaczyć zagadnienia medyczne bądź popychać nas do dalszej nauki.
Kluczowe kompetencje
Do kluczowych kompetencji miękkich zaliczamy komunikatywność, zaangażowanie i motywacja do pracy, chęć do nauki, kreatywność, elastyczność i umiejętność zarządzania czasem. Myślę, że spokojnie możemy też zaliczyć do tego wygląd terapeuty. Jeśli posiadamy takie umiejętności to teraz należy je wdrożyć podczas leczenia. Jeśli nie to warto nad nimi popracować.
Według mnie, najcenniejszą cechą w wśród tych wszystkich jest handling pacjenta. Oznacza to, jak się obchodzimy z pacjentem podczas terapii.
W terapiach neurorozwojowych często zwraca się na handling u dzieci, a często pomijany jest u dorosłych. U dzieci charakteryzuje się to odpowiednią pielęgnacją również w domu.
Handling
Handling w gabinecie polega przede wszystkim na zapewnieniu bezpieczeństwa i wygody pacjentowi podczas terapii. Nawet najlepiej dobrane leczenie, ale wykonywane w stresie pacjenta bądź obawie, że terapeuta wykona coś nieprawidłowo może nie przynieść pożądanych rezultatów. Przykładowo, jeśli chcemy wykonać manipulację, ale pacjent obawia się, że spadnie z leżanki to nie rozluźni dostatecznie mięśni tylko będzie leżał w napięciu. Zaskutkuje to zablokowaniem ruchu w stawie bądź wykonaniem takiej manipulacji boleśnie. W obu przypadkach obniża to naszą skuteczność terapii.
To ten zakres naszych umiejętności jest miarą tego, jak nas postrzega pacjent, na bazie tych umiejętności również buduje zaufanie do terapeuty i często od takich rzeczy zależy powodzenie terapii.
Sprawdź w czym mogę jeszcze pomóc lub wejdź na mój kanał na You Tube